Food

koffie Koffiebonen

Afrikaanse koffie

Arabica koffiebonen zijn veruit de meest populaire koffie ter wereld. De term arabica koffiebonen wordt eigenlijk gebruikt voor een aantal verschillende soorten koffie, maar het zijn eigenlijk de zaailingen van de koffieplant. De term Arabica bonen heeft alles te maken met koffie. Zij zijn afkomstig uit Ethiopië en hebben zich over het hele Midden-Oosten verspreid om vervolgens ongeveer 600 jaar geleden naar de westerse wereld te komen.

De twee belangrijkste koffievariëteiten zijn Arabica- en Robusta-koffiebonen. De arabicaboon is veel zoeter dan de gebrande koffie en heeft een aangenaam rijke smaak. De Robusta-boon is de buitenste schil van de Arabica-boon en is als zodanig bitter en vrij bitter. De twee soorten koffie zijn duidelijk verschillend. De arabicaboon is veel aromatischer en aangenaam om te proeven. Robusta-boon is minder aromatisch en wordt vaak gebruikt als vervanger voor tamper-evidente verpakkingen.

Zo’n twee decennia geleden stond koffiedrinken in Amerika in het middelpunt. De sociale revolutie was in volle gang en elke ochtend werd vijf pond koffie van het erf gehesen en gedeeld met familie en vrienden. Niet lang daarna werd koffie beschouwd als een luxeartikel, iets om vast te houden in tijden van politieke en sociale revolutie.

Hoewel koffie in vele opzichten nog steeds als een luxedrank wordt beschouwd, zit het koffiedrinken nu in de lift. Naarmate meer en meer mensen zich bewust worden van de gezondheidsvoordelen van koffie, blijft de vraag stijgen. Overal ter wereld, van Scandinavië tot Thailand en van Brazilië tot Jamaica, worden koffiehuizen gebouwd. Zelfs daar blijft koffie een luxeartikel. In grote delen van de wereld wordt koffie behandeld als een noodzakelijke drank voor helderheid en concentratie.

Voor een groot deel van de wereld, waaronder Amerika, is koffie niet alleen een luxe, maar ook een noodzaak. Robusta-koffiebonen leveren een inferieur soort koffie op en er moeten minstens 5 soorten koffie worden gebruikt om de koffie te maken. Dit beperkt de keuzemogelijkheden van de koffie en hoewel veel mensen genieten van de Starbucks neiging om tegemoet te komen aan de Starbucks klantenkring, heeft de vrije associatie met Starbucks de omgeving gecreëerd waarin veel koffiewinkels langzaam sterven.

De belangrijkste reden voor dit vermeende “sterven” van de koffie staat bekend als de fyto-economie van de koffie. Volgens de theorie is de Arabica-koffieboon, de meest voorkomende boon, de minst dure van de soort en zal hij dus de best smakende koffie opleveren. Hierdoor is de prijs van koffie exorbitant hoog geworden, want deze koffie wordt niet alleen gebrand, maar ook het cafeïnegehalte wordt sterk opgedreven. Het meest deprimerende is dat deze koffie niet alleen schadelijk is voor de drinkers, maar ook slecht is voor het milieu, aangezien een dure koffieplantage vaak enorme hoeveelheden pesticiden en chemische meststoffen gebruikt.

Daarom is het behoud van de ecosystemen waar deze koffiebonen worden geproduceerd, van vitaal belang. Het is bekend dat een koffieplantage na verloop van tijd een aanzienlijk effect kan hebben op de bestuiving van een grote verscheidenheid aan lokale landbouwgemeenschappen. Als u ooit in een bloemenboomgaard bent geweest, dan weet u dat de bestuiving niet alleen verband houdt met de EDI, ( Essential Duboisine Environmentalidium) maar ook met vele andere vitale bestuivers. Tenslotte moet u zich ervan bewust zijn dat een monocultuur de aanwezigheid van EDI-burgers in een bodem aanzienlijk kan verhogen>in vergelijking met een natuurlijke habitat.

Onder koffieproducenten is nu een wedloop aan de gang om machines te introduceren die meer voldoen aan de normen van een hoogwaardige en hoogtechnologische productie. Zo staat in een recent rapport dat het debat over Open Coffee, de grote vraag naar eerlijke handel, eerlijke voorwaarden voor de boeren en de beste manier om koffie van hoge kwaliteit en tegen een eerlijke prijs te leveren, nog steeds bij veel mensen leeft.

Er lijkt nu een focus te zijn op het gebruik van meer natuurlijke processen om koffie te produceren, zoals met de hand malen en met de hand verpakken. Ingrediënten zijn nu bijna net zo milieuvriendelijk als in de supermarkt en Facedrink is een van de bedrijven die koffieproducenten helpt hun milieu-impact te verminderen door duurzame praktijken te gebruiken.

Lees meer:
Afrikaanse koffie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *